„ARP”: există o Românie Tainică

ASOCIAŢIA ROMÂNĂ PENTRU PATRIMONIU

▼”Pentru stareţul de pe Ceahlău – Par. Justin Pârvu” (aprilie – iunie 2006)

Extrase din Buletinul „Analize si Fapte”, editat de ARP

____________________________________
„SFARSITUL INTELEPTILOR”

Acesta este titlul Scrisorii Deschise trimisa de dl.prof.dr. Artur Silvestri,fondatorul ARP, catre Mitropolitul Moldovei, autorul destituirii Par. Arhim. Justin Parvu, staretul Manastirii Poiana Teiului, unul dintre marii intelepti ai Romaniei de azi. Par. Justin, respectat si iubit de popor, un „om viu” la cei 88 de ani,a fost inlaturat cu brutalitate sub motivul varstrei de la conducerea obstii pe care acum 15 ani a creat-o in apropiere de Ceahlau.Reactia populara a fost impresionanta si poate ca va onstitui „inceputul sfarsitului”pentru cei ce indraznesc sa batjocoreasca valorile acestui popor.
Scrisoarea a fost data publicitatii sambata, 8 Aprilie.

In acelasi timp, cu titlul IMPOTRIVA „INLATURARII INTELEPTILOR”, ARP a deschis o lista de semnaturi pentru sprijinirea inteleptului Staret al Manastirii Petru-Voda , par. Justin Parvu. Apelul, initiat in 8 Aprilie, a fost difuzat in mass-media si prin toate mijloacele de informatie avute la indemana si a fost reluat periodic cu nadejdea ca nu vom ingadui sa se perpetueze raul.”
Semnati pentru par. Justin Parvu, trimiteti acest apel catre cei care gandesc ca si Dvs.! „

_______________
INLATURAREA INVATATORILOR
Scrisoarea deschisa adresata Mitropolitului Moldovei de catre dl. Artur Silvestri, Presedintele Asociatiei Scriitorilor Crestini din Romania

8 Aprilie 2006
Domnia Voastra,

S-a auzit in toata tara, si pana departe, ca din porunca Mitropolitului Moldovei, de la Iasi, s-ar fi inlaturat din staretia Manastirii intemeiate de el,in tinutul Ceahlaului, parintele Justin Parvu. Aceasta veste nu poate fi adevarata. Mitropolitul Moldovei , daca este pastor si nu ocupant de loc, trebuia sa aiba purtare de grija asupra turmei iar nu turburarea ei. Insa,mai inainte de toate,aceasta -daca s-ar produce-ar fi o inadvertenta de proportie ,de statura si de valori. Pe Domnia Voastra,oamenii va slavesc fiindca sunteti in scaun; apoi,cand nu veti mai fi,or sa va uite.Pe Par.Justin nu-l vor uita nici dupa ce se va duce la Domnul,cum nici in ziua de azi nu se clatina cineva in convingerea ca el amane”Invatatorul Moldovei”indiferent unde se va gasi. Viata noastra istorica este facuta din modele si este oranduita,pe Pamant,de povatuitori. Pana si voievozii cei mai de seama stiau sa ia aminte de la intelepti si ii cautau,nu ii izgoneau.Stefan cel Mare statea,de buna seama,in genunchi in fata lui Daniil Sihastrul.Iar Domnia Voastra nadajduiesc ca nu va inchipuiti ca ati putea fi vreodata comparat cu Stefan cel Mare;iar daca ati putea fi ,tot ar trebui sa stati asezat in genunchi in fata”invatatorilor batrani”. La drept vorbind,nu exista nici un motiv pentru a se face ceea ce s-a facut.Ideea ca Par.Justin este batran nu se poate invoca.Si Domnia Voastra veti fi batran si nu socotiti,cu siguranta,ca va trebui sa va retrageti inainte de a va lua Dumnezeu si a va dezlega de misiunea ce poate ca v-a dat-o(caci,in orice caz,o misiune aveti). Si, apoi, ce stie „batranetea”? La varsta ce o aveti, si Domnia Voastra sunteti”batran”pentru tinerii ce asteapta loc marire si viseaza la intronizari. Rezulta ca va trebui sa plecati? Dar eu nu cred ca sunteti batran si poate ca nici nu veti fi vreodata,altfel decat in actele de identitate. Caci batranetea insemneaza ntelepciune,seninatate si impacare cu sensul vietii pe care ni le da numai Cel ce le stie pe toate. Ar fi cu putinta sa va intrebati de ce va scriu ceea ce va scriu. Am autoritatea morala sa o fac.Atunci cand,pe vremuri,erati tanar si nu va cunostea nimeni decat parintii si cativa apropiati(si ,poate,si cei ce nazuiau sa va vada Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane)eu am scris despre ceea ce mi se paruse ca faceti bun,si am si publicat desi se zicea ca”nu este voie”.V-am scos ,deci,din multime,atat cat s-a putut si atat cat am putut;apoi,altii au putut mai mult,cand s-a dat dezlegarea si v-a venit vremea.Iata,Domnia Voastra ca toti gresim;deci si Domnia Voastra greseste. Primiti,dar,aceasta scrisoare ce ar lasa pe ganduri pe oricine are buna-credinta.
Artur Silvestri
Fondator ARP- ASOCIATIA ROMANA PENTRU PATRIMONIU
Presedinte ASOCIATIA SCRIITORILOR CRESTINI DIN
ROMANIA
e-mail:artur.silvestri1@gmail.com

________________________________________________________________________
PENTRU STARETUL DE PE CEAHLAU, PAR. JUSTIN PARVU

Apelul se adreseaza Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane si Membrilor Sfantului Sinod Noi,cei ce iscalim aceasta scrisoare,ca si nenumarati romani din toata lumea,am aflat cu tulburare ca ,printr-un act de nechibzuinta ,staretul Manastirii Petru-Voda de la Poiana Teiului, din tinutul Ceahlaului, par. Justin Parvu,a fost inlocuit de la conducerea obstii ce o infiintase,invocandu-se motivul varstei inaintate.Meritele par.staret Justin Parvu nu mai trebuie evocate aici caci sunt cunoscute unanim ;de aceea, nu vom spune nimic despre pretuirea milioanelor de poporeni ce il socotesc „Invatatorul Moldovei”caci aceasta se stie pretutindeni.De aceea ,dreptul lui de a fi lasat in locul ce l-a ales,si care este consecinta unui gest de infaptuitor, ni se pare un drept ctitoricesc si, ca atare, aflat in afara competentelor unei decizii administrative. In consecinta, solicitam fireasca indreptare ce se asteapta de la cei care trebuie sa o faca fiindca nimeni si nimic ,indiferent cine este, nu va putea sa alunge si sa stearga cu nesabuinta contributia par.Justin Parvu la intarirea increderii in Binele vesnic, mai de trebuinta astazi,la noi,decat oricand. Cel ce a gresit sa se indrepte,cel ce a tulburat turma sa se straduiasca sa o adune,cel ce a facut pasul gresit sa il retraga si va fi rasplatit fiindca se smereste.
Cu fiiasca dragoste,
in numele ASOCIATIEI ROMANE PENTRU PATRIMONIU
presedinte executiv dr. Artur Silvestri

_______________________________________________________________
SCURT DOCUMENTAR DE PRESA
ZIARUL ADEVARUL

„Afară comuniştii, afară securiştii, afară cu masonii din biserică!” – au strigat credincioşii. Mitropolia Moldovei şi Bucovinei a numit un nou stareţ la Mănăstirea „Petru Vodă”, din judeţul Neamţ, în locul părintelui Iustin, ajuns la vârsta de 88 de ani. Hotărârea conducerii MMB a provocat protestul vehement al credincioşilor, dar şi al călugărilor şi preoţilor din lăcaşul monahal nemţean. Ei au făcut front comun. Unii dintre călugări şi preoţi ameninţă că vor părăsi mănăstirea ctitorită de părintele Iustin, dacă acesta este înlocuit. Cu atât mai mult cu cât noul stareţ, Lucian Lavrentie, nu este deloc agreat de obştea mănăstirii. Deşi părintele Iustin a anunţat că a fost de acord cu retragerea sa din funcţie şi numirea altui stareţ, protestatarii nici nu vor să audă. Ei cred că, de fapt, stareţul aproape nonagenar ar fi fost forţat să-şi dea demisia. „Îl vrem pe părintele Iustin, să fie lăsat să moară ca stareţ, fiindcă este ctitorul acestei mănăstiri. Afară comuniştii, afară securiştii, afară cu masonii din biserică!” – au strigat, duminică, sute de credincioşi, veniţi din mai multe zone ale ţării la Mănăstirea „Petru Vodă”. Ei au împiedicat săvârşirea ceremoniei de înscăunare a noului stareţ. De la Mitropolia Moldovei şi Bucovinei am aflat că învestirea va avea loc cu o altă ocazie. Nu s-a precizat însă data, pentru a mai linişti spiritele.
(C. Coroiu)
ZIARUL „ZIUA”

___________________________________
Manastirea Petru Voda ramane fara calugari

Mai multi monahi au parasit deja manastirea si altii se pregatesc sa plece la alte lacase de cult * Nemultumirea acestora vine din faptul ca staretul Iustin Parvu a fost inlocuit de la conducerea manastirii Mare parte dintre calugarii manastirii Petru Voda din judetul Neamt au parasit lacasul de cult, iar alti monahi asteapta de asemenea, sa plece din manastire, dupa ce in fruntea lacasului de cult a fost numit un alt staret. Manastirea Petru Voda a fost ctitorita de parintele staret Iustin Parvu dupa 1991, cu contributia localnicilor de pe Valea Muntelui si a credinciosilor. In prezent, foarte multi calugari care au fost invataceii staretului Iustin refuza cu abnegatie sa recunoasca un alt staret in afara de parintele Iustin. Chiar daca exista o cerere de retragere din aceasta functie administrativa a parintelui Iustin, prin care motiveaza numirea unui nou succesor din motive de varsta inaintata, parintii manastirii si credinciosii sustin, citati de Rompres, ca a fost fortat sa recurga la acest gest. Ceremonie de investire boicotata Calugarii sustinatori ai parintelui Iustin au protestat pentru prima data chiar in ziua in care a fost numit un staret nou. Protestul a avut loc in 2 aprilie, cu putin timp inainte de ceremonia oficiala de investire a noului staret, ieromonahul Lavrentie, cand multimea a luat apararea parintelui Iustin. Pe de alta parte, surse din cadrul manastirii sustin ca schimbarea staretului s-a facut miseleste, deoarece a fost pus sa semneze demisia cand si-a dat acordul pentru sfintirea bisericii, in toamna anului trecut, fara sa stie despre ce este vorba. Totodata, prima tentativa de schimbare a staretului Iustin a fost planuita chiar de sfintirea manastirii, cu prilejul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavril, dar s-a renuntat din cauza prezentei numeroase a credinciosilor veniti la slujba din toate colturile tarii. Tentativa de otravire a staretului Iustin La randul lor, calugarii manastirii se tem pentru viata staretului lor Iustin, ajuns la varsta de 88 de ani, deoarece a fost descoperita otrava in mancare. Nemultumirea parintilor mai este determinata si de faptul ca dupa indepartarea parintelui Iustin de la staretie, viata monahala va intra intr-un proces de degradare. De altfel, si firma de transport auto care transporta credinciosii la manastire intentioneaza sa-si retraga cursele, deoarece afluenta de credinciosi era legata numai de personalitatea parintelui Iustin. Mai mult, este incerta si soarta caminelor pentru copiii si batranii nevoiasi, ingrijiti de maicile schitului Numerosi locuitori ai Neamtului, care au aflat intre timp de schimbarea parintelui Iustin. Un nou protest al credinciosilor va avea loc duminica, 9 aprilie.

________
Dan Ciachir: „Reactia va fi pe masura”

Scriitorul Dan Ciachir sustine ca schimbarea parintelui staret Iustin Parvu pare sa confirme orientarea secularizanta a IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Sucevei. „Dupa ce acum cateva luni Inalt Prea Sfintitul Daniel Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a fost la Manastirea Petru Voda precedat de jandarmi, l-a demis pe parintele staret Iustin Partu. L-ar fi demis si acum cateva luni daca nu exista simpatia fierbinte a credinciosilor. Parintele Iustin a facut foarte multi ani de puscarie politica, a stat la Manastirea Bistrita, sub obladuirea parintelui stret Ciprian Zaharia, iar dupa prabusirea comunismului a infiintat manastirea Petru Voda. Duhovnic cu mare experienta a atras in jurul sau o sumedenie de credinciosi. Manastirea Petru Voda este ctitoria sa. In urma cu un an a fost omorat acolo un calugar, tinta fiind in realitate parintele staret Iustin Parvu. Desi in varsta de 87 de ani, parintele Iustin era cautat de foarte multi credinciosi inchinatori. Schimbarea parintelui staret Iustin pare sa confirme orientarea secularizanta a IPS Daniel Mitropolitul Moldovei si Sucevei. Nu este singurul staret cu radacini adanci schimbat in ultima vreme. Reactia va fi pe masura intrucat zona respectiva este cea mai legata de Predania ortodoxa. Ne putem astepta la reactii pe masura credinciosiei moldovenilor. Oricum se pare ca Mitropolitul Moldovei si-a pierdut in multe aspecte rabdarea. Acesta e numai unul dintre ele”, ne-a declarat Dan Ciachir. (M.V.R.& G.T.)

____________________________________________
„MUNTII NU SE DARAMA CU BULDOZERUL FIINDCA SUNT BATRANI”
Personalitati din diaspora isi exprima sprijinul pentru”Staretul de pe Ceahlau,Parintele Justin Parvu „

In urmarea apelului adresat de ASOCIATIA ROMANA PENTRU PATRIMONIU catre Patriarhul BOR si Membrii Sfantului Sinod ,un numar impresionant de personalitati din tara si strainatate si-a manifestat sprijinul pentru”Staretul de pe Ceahlau,par.Justin Parvu”.Impresioneaza in mod deosebit cuvintele unor carturari,savanti si intelectuali din diaspora. Din SUA,directorul Centrului de Studii pentru Romanii-Americani,dl.Alexandru Nemoianu ii scrie Mitropolitului Moldovei urmatoarele:

„Cu mare tulburare credinciosii Ortodocsi Romani-Americani au aflat de scoaterea din staretie a Prea Sfintitului Arhimandrit Iustin Parvu.Am aflat ca o scrisoare V-a fost adresata de catre Domnul Artur Silvestri,Presedintele „Asociatiei Romane pentru Patrimoniu”,carei scrisori ma alatur in forma si duh.Indraznesc sa adaug cateva ganduri. Parintele Arhimandrit avea si are,direct si indirect,o mare influenta asupra credinciosilor Romani-Americani care ,la randul lor,aveau smerita ravna catre Sfintia Sa. Era cu mult mai mult decat ravna catre un Parinte ,era nadejdea si cutezanta de a crede ca randuiala romaneasca nu se clinteste,ca „staretia” Sfantului Paisie este vie si datatoare de viata. Inlaturarea Sfintitului Parinte tulbura sufletele credinciosilor Romani din aceasta parte a lumii intr-o clipa istorica cu totul nepotrivita.Cu fiasca umilinta va indemn sa indreptati aceasta hotarare. Cu fiasca iubire in Ortodoxie”

Alexandru Nemoianu Istoric,”Centrul de Studii pentru Romanii-Americani”

„Vatra Romaneasca”, Jackson, Michigan, USA

„Ma alatur si eu celor care sunt pentru repunerea în drepturi a Staretului de pe Ceahlau, Par. Justin Pîrvu. Muntii nu se dărâmă cu buldozerul fiindcă sunt bătrâni. Acolo vom găsi mereu răcoare si aer curat. Cei ce au urechi de auzit sa auda.” spune scriitoarea Antonia Iliescu.din Belgia.

In sustinerea dlui Ioan Miclau,fondator al Bibliotecii”M.Eminescu” si directorul revistei”Iosif Vulcan”din Sydney,Australia,se afirma urmatoarele:”Pentru Staretul de pe Ceahlau, Par.Iustin Parvu, ctitoria Manastirii este un drept natural, care ii atribuie drept de ctitor(proprietar crestin in acest caz), ce va fi identic cu un testament prin care doar Ctitorul si credinciosii Lacasului sau sfant vor numi inlocuitorul, si la vremea respectiva; cazul nu este unul administrativ locativ, si nici pentru interese de inlocuiri administrative; aici trebuiesc respectate „Sfintenia Crestina”, fapt de care sunt sigur Membrii Sfantului SINOD Vor tine cont si Vor avea bunavointa a lasa Ctitorul sa-si savarseasca aceasta calatorie lumeasca, si de Dascal al crestinilor ce-l inconjor”.

Dintre personalitatile romanesti din diaspora semneaza,intre altii dl. Lucian Hetco , Presedintele Ligii Asociatiilor Romanesti din Germania (LARG) si vicepresedinte AGERO,scriitoarea Ileana Stanka Vicic, din Slovenia,Vasile Tarateanu, scriitor, Presedintele Fundatiei „Casa Limbii Romane” din Cernauti, Ucraina, dl. Andrei Vartic, de la Chisinau.

CITITI LA ACESTE ADRESE PROTESTUL IMPOTRIVA IZGONIRII PAR. JUSTIN PARVU SI UNELE COMENTARII IN LEGATURA CU ACEASTA

http://www.gid-romania.com/IndexSections.asp?SectionID=15&SID=289
http://www.monitorulneamt.ro/stiri/?editia=20060410&pagina=1&articol=3983
http://www.agero-stuttgart.de/
http://www.monitorulneamt.ro/stiri/?editia=20060411&pagina=1&articol=3985

____________________________________
HRISTOS A INVIAT! FIE CA PACEA SI BUNAVOIREA SA NE FACA SA ALUNGAM RAUL CE NE AMENINTA SI SA NE ADUCA GANDUL BUN, INFAPTUITOR SI SENIN, NOUA SI CELOR CE VOR FI PE PAMANT, DUPA NOI, VORBIND SI TRAIND ROMANESTE.

___________________________________________________________________________
INGERUL DE LA POALELE CEAHLAULUI A STRIGAT
O scrisoare tulburatoare de la scriitoarea Antonia Iliescu, Belgia

Draga Domnule Silvestri,

Am citit cu mare emotie ce mi-ati împartasit despre „Ingerul de la poalele Ceahlăului”. Nu stiam ca sunteti si Domnia voastra un om al Ceahlaului. Citind mai mult despre viata zbuciumata a parintelui Iustin Parvu mi-am dat seama ce înseamnă pentru acest om sfânt si daruit îndepartarea din functie. Dar de-ar fi numai îndepartarea dintr-o „functie”! Este , din pacate, cu mult mai mult si mai grav. Am înteles ca el si-a pus toata viata în acea manastire pe care a ridicat-o, toata viata lui imaginata prin chilii de puscarii. Acea manastire era, cred, pentru el, un fel de eliberare de sub nedreptatile pe care i le-a facut viata, cu mâna bolsevicilor si comunistilor, „frati” de neam. Asadar, nu ma mir ca „Ingerul de la poalele Ceahlaului a strigat” si a strigat atât de tare ca s-a auzit în cele 4 colturi ale lumii. Ingerul a strigat însa înainte de Invierea lui Hristos. A strigat tocmai pentru ca Invierea Domnului să nu o întâmpinăm cu un mare păcat. Fiindca scoaterea unui om batrân si sfânt din casa lui, în care oameni si Dumnezeu nu erau decât un trup si o fiinta, scoaterea lui din manastire, este tot atât de grava ca si sechestrarea lui într-o celula de puscarie. I s-a luat casa, i s-a luat pâinea, i s-au luat credinciosii din prag. Nu ma mir ca „Ingerul a strigat” si bine a facut! Sper sa auda inaltele fete bisericesti carora le-ati trimis mesajul „Ingerului de la poalele Ceahlaului” care îndeamnă spre repararea greselii.

Cu drag si cu speranta ca binele ve învinge,
Antonia Iliescu

_________________________________
DE LA AGENTIA NOVOPRESS
Dorim sa va anuntam ca textul dumneavoastra in care este prezentat sprijinul unor personalitati romanesti din diaspora pentru parintele Justin Parvu a fost publicat de agentia de stiri Novopress
Romania : http://ro.novopress.info/?p=1253

ALTE CONSEMNARI SI DOCUMENTARE:

http://www.gid-romania.com/IndexSections.asp?SectionID=15&SID=289
http://www.monitorulneamt.ro/stiri/?editia=20060410&pagina=1&articol=3983
http://www.agero-stuttgart.de/
http://www.monitorulneamt.ro/stiri/?editia=20060411&pagina=1&articol=3985

__________
O STIRE DE LA ANDREI VARTIC, DIN CHISINAU

„Multumesc pentru buletin si Info pretioase. Azi in TIMPUL de la Chisinau, la
http://www.timpul.md/Article.asp?idIssue=295&idRubric=3370&idArticle=8315 a aparut articolul nostru despre IUSTIN PARVU. Multa sanatate tuturor”.
Articolul lui Andrei Vartic este reprodus aici.

___________________________________________________________________________
Iustin Pârvu sau urcarea pe Muntele Sfânt al Ceahlăului De peste 30.000 ani, poate chiar de la apariţia omului în spaţiul de geneză al poporului român, Ceahlăul adună manifestările sacre ale Omului, Ceahlăul este munte sacru, Coloană a Cerului şi loc de mântuire a omului. Chiar şi în cele mai dure timpuri ale Marelui Gheţar paleolitic, locuirea Ceahlăului a fost mereu intensă şi toate reperele arheologice arată că şi atunci, ca şi acum, în alt fel de timpuri dure, menirea locuirii omeneşti a Caehlăului era şi este una sacră. Atunci când un cărturar, Dimitrie Cantemir, scria de Ceahlău ca despre un Olimp al antichităţii, asta avea în vedere: că şi înaltele curţi adunate la Constantinopol ştiau că Ceahlăul este Munte Sfânt. De la 1992 încoace sacralitatea acestui Munte a fost revitalizată de Iustin Pârvu, născut în satul Poiana Largului, judeţul Neamţ, într-o familie de ţărani. Oricine poate face un click pe unul din motoarele de căutare ale Internetului şi să afle cât a suferit, şi câtă suferinţă a transformat în lumină această adevărată minune şi legendă a neamului omenesc, Iustin Pârvu. Universităţile lui au fost viaţa simplă ţărănească, o modestă şcoală preoţească, un calvar ostăşesc până la Don, în cel de al doilea război mondial, apoi necontenit, şi pentru mulţi ani, până în 1964, necruţătoarele închisori comuniste. Şi apoi, iar şi iar, smerită viaţă monahală. Şi în tot acest timp (s-a născut la 10 februarie 1918) a crezut cu toată puterea fiinţei lui în Dumnezeu şi în rostul fiinţei omeneşti ca parte din lumina prin care se manifestă Dumnezeu. După 1989 a vrut să se retragă în cea mai adâncă sihăstrie, dar voia Domnului a fost să meargă la Muntele Sfânt al Ceahlăului şi să construiască acolo, pe un loc sfinţit de strămoşi, Mănăstirea „Sfântul Petru”. Ucenic al părintelui Cleopa (la Sihăstria Neamţului), a devenit între timp el însuşi mare duhovnic şi aprinzător de foc duhovnicesc în inimile a sute de călugări. După construirea Mănăstirii „Petru Vodă” zeci de mii, sute de mii de credincioşi au reluat pelerinajul spre Muntele Sfânt al neamului românesc atraşi de lumina blândă a acestui om simplu şi modest, pentru care trecerea dură a timpului a însemnat doar încă şi mai multă iradiere de bunătate, răbdare şi lumină. Rostul acestui scris însă, nu este să-i mai arătăm încă o dată calităţile de om sfânt. Mulţi le cunosc şi fără scrisul acesta, şi fără alte scrisuri. Or, încercările prin care trece şi neamul românesc, şi ortodoxia în ultima sută de ani sunt deosebit de grele. Sunt poate cele mai grele prin care a trecut vreo naţiune europeană în acelaşi timp. Doar în Basarabia poporul român a pierdut între 1940 şi 1952 aproape un milion de oameni (din 3,2 milioane). Apoi a venit o nouă şi teribilă încercare, comunismul. După 1989, şi în România, şi în Basarabia, şi în Bucovina, alte încercări, provocate şi de sărăcirea istovitoare a românilor, şi de ignoranţa elitelor politice şi intelectuale, şi de diversiunile de tot felul, mai ales a celor mesianice şi geopolitice, nu ne-au adus nici pace, nici bunăstare. Iar integrarea în NATO şi UE au fost întârziate mai ales prin efortul unor minţi nihiliste, majoritatea provenite din familiile foştilor criminali bolşevici, care au destabilizat spaţiul etno-cultural românesc cu legendele nihiliste, ateiste ale demitizării, trăirii biologice numai acum, ale distrugerii tradiţiilor strămoşeşti şi ale strămoşilor, şi, mai ales, cele ale distrugerii credinţei noastre ortodoxe. Şi atunci, parcă din senin, a renăscut, mai ales în preajma Ceahlăului, uriaşa forţă duhovnicească a neamului românesc care a echilibrat balanţa devenirii noastre, ba chiar putem spune că a înclinat-o cu putere spre partea Binelui şi a Luminii. Anume aceşti oameni, unii simpli de tot, ca părinţii Cleopa, Papacioc, Iustin Pârvu sau Sofian, alţii, cu înalte studii teologice, dar şi cu cele închisoriceşti, ca Antonie Plămădeală sau Bartolomeu Anania (care a dat poporului român şi o nouă, superbă, redacţie a Bibliei), alţii străluminaţi, ca părintele Dumitru Stăniloae, ne-au dat lumina pentru a se vedea drumurile cele bune în ceaţă tulbure a globalizării. Anume ei, cu blândeţe şi rugăciune, cu smerenie şi iubire, fără a striga pe la televiziuni sau prin ziare, fără a umbla cu toiagul din poartă în poartă, fără a impune nimănui cosmogonii sau politichii, au adunat zecile de milioane de români lângă moaştele Sfintei Paraschiva la Iaşi, sau lângă cele ale Sfântului Dumitru la Bucureşti, sau lângă cele ale Sfantului Ioan la Prislop, dar şi la sutele de mănăstiri româneşti şi la multele mii de biserici româneşti din întreaga lume. Am putea spune că numai prin biserica ortodoxă şi duhovnicii ei ne-am păstrat unitatea de neam şi de credinţă, adică am dat şanse poporului român pentru toată ziua de mâine. Acest om minunat, acest călugăr străluminat, Iustin Pârvu (adică „primul”, dacă citim în vechiul substrat indo-european), ca şi mulţi alţi duhovnici români din ultimii 10-15 ani, nu au avut nevoie nici de Sorbona, nici de
Oxford, nici de altă mare universitate sau şcoală a lumii ca să se manifeste ca uriaşe forţe spirituale şi ca neclintite firi vizionare. Ci numai de omeneasca calitate de a se fi născut într-o simplă şi modestă familie de ţărani români, uneori în preajma Ceahlăului, a Muntelui Sfânt al neamului nostru din timpurile noastre cele mai vechi, din timpurile noastre primordiale. Dar cu logosul dumnezeiesc în inimă. Dar cu apropierea de Dumnezeu prin iubire… Poţi să ai în buzunar sau în CV toate diplomele tuturor universităţilor lumii, dar dacă nu ai în inimă lumina blândă a lui Dumnezeu degeaba intri fie şi pe porţile Ierusalimului.

ANDREI VARTIC, Chisinau
e-mail:avartic@mail.md

____________________________________

Apelul ARP a fost semnat de un numar impresionant de romani din toata lumea,ca dovada ca ,asa cum spunea tulburator Antonia Iliescu,”scoaterea unui om batran si sfant din casa lui,in Postul Pastelui,”este un pacat.Unele semnaturi au fost insotite si de cuvinte si ganduri tulburatoare,cum sunt acestea,pe care le reproducem alaturat:

„De la facerea lumii, Ceahlaul a fost unul dintre marile noduri energetice, prin care ne-am pastrat credinta si fiinta. Aici, odinioara, era Athosul pamantenilor din arcul Carpaþilor. Parintele Iustin este un stalp al rezistenþei prin credinta si pastrare a valorilor spirituale cu care ne-a inzestrat Dumnezeu. Nu-l ocrotim noi, il va ocroti Dumnezeu si cei care incearca sa-l clinteasca din locurile sale vor fi pusi in neagra uitare.”
SERGIU GABUREAC

# „Am scris si eu in favoarea parintelui Justin Parvu, dupa aceia am citit despre El si interviurile cu El…ce om minunat, dar intr-o societate bolnava cum e a noastra nu e de mirare ca s-au uitat vorbele intelepte de genul: „cine nu are batrani sa-i cumpere” …si apoi merite ca ale unor oameni care doar deschid gura si realizezi ca au fost binecuvantati de Cel de Sus cu asa un mare Har Divin…e de mirare ca ii suporta Dumnezeu pe cei care ii batjocoresc. Dar tocmai aici este maretia lui Dumnezeu, el iubeste orice faptura indiferent cum este si ce face ;dar intr-o zi cei care fac astfel de nedreptati vor primi rezultatul propriilor actiuni ..si atunci vor zice ca „I-a batut Dumnezeu”…si probabil ca nu vor sti ca …s-au batut singuri! Pana atunci, ma rog pentru Cuviosul parinte de la poalele Ceahlaului, sa-i dea Dumnezeu putere si intelepciune sa reziste si sa nu dispere pentru ca si atunci cand „stam cu mintea in iad nu trebuie sa deznadajduim” (Pelerinul Rus)

CONSTANTZA POPESCU, Slobozia

____________________________________

Publicam de asemenea si cateva din nenumaratele proteste adresate de poporenii din Muntii Moldovei ziarului”Monitorul de Neamt”,una din putinele publicatii din Romania care a urmarit atent si solidar evolutia acestui caz deosebit de semnificativ pentru depravarea morala care a cuprins tara noastra.Izgonirea „Staretului de pe Ceahlau”reprezinta,in esenta,expresia Stapanirii de azi de a inlatura orice model uman superior si de a ingenunchea intreg acest popor prin reducerea la tacere a exponentilor sai.In”cazul Par,Justin „s-a asternut o ciudata tacere si au aparut,initiate cu iscusinta,anumite versiuni voit confuze,destinate sa abata atentia de la starea de fapt.Insa ca deobicei „poporul”intuieste unde sta adevarul;o arata si citatele reproduse fragmentar aici din scrisorile publicate de”Monitorul de Neamt”:

# „Din nou, este evident că atributul de masă manipulabilă a poporului prea credul în toată acurateţea bunei lui credinţe, se constituie în obiectul unei strategii a acelei epoci de tristă amintire, stare experimentată şi cu rezutate probate. Sînt întrebări simple şi logice al căror răspuns scoate la iveală absurdul argumentelor cu care se încearcă a adormi conştiinţele treze ale trezvitorilor încă în viaţă, cu care se încearcă a face din dragostea pînă la sacrificiu pentru omul lui Dumnezeu, o faptă a neascultării… Deci întreb: Oare sînt legende paginile întregi care copleşesc puterea de suportare omenească cu evocarea suferinţelor suportate zi de zi, şaptesprezece ani de către acest neputincios acum părinte Iustin? Oare puţini sînt cei care şi-au pus oasele la temelia bisericilor pentru care nu a iconomisit Domnul ca pentru acest părinte Iustin, care iată-l acum socotit neputincios. Oare nu om a fost acela care a ieşit biruitor din locul acela care simula iadul? Ba bineînţeles că este acelaşi om! Şi-atunci, dacă Domnul a hotărît astfel la ceasul cînd alţii au căzut ca spicele, oare va fi acum neputincios Însuşi Domnul să-l întărească, să-l apere, să-l sfatuiască, la tot lucrul bun, mîntuitor pentru el şi pentru păstoriţii lui? Nicidecum! Apoi, întreb: de ce atîta bunăvoinţă abia acum, după ce 16 ani nimeni din mai marii clerului n-a vrut să ştie sau să se ştie despre părintele Iustin şi obştea sa. Acest spontan interes nici măcar nu poate ascunde faptul că nu grija pentru starea părintelui Iustin şi a obştii sale este mobilul pogorîrii din înaltul Mitropoliei, ci vădite interese nu întru totul ortodoxe! Niciodată, în anii ăştia de existenţă modestă şi cuminte, cînd cei care au venit la Petru Vodă au contribuit cu puţinul lor, sau cu darul lor la, spre exemplu, pictarea bisericii aşa cum nu mai este o alta în ţară, la dotarea mănăstirii sau cu alte fapte binecuvîntate, negreşit, toţi, au făcut acestea spre slava lui Dumnezeu şi pentru părintele Iustin! Niciodată mai marii clerului n-au trimis un cuvînt de bunăvoinţă, de binecuvîntare, de înţelegere, de mîngîiere… Dintru începuturi, din cîte ştiu, în monahism, stareţul este un simbol mobilizator, un susţinător al duhului obştii spre cele lucrătoare pentru viaţă veşnică şi nu un simplu administrator care dacă nu absolvă examenul de capacitate decade din funcţie! Şi iarăşi, să fim serioşi: dacă părintele urmărea să-şi invalideze potenţialul de stareţ, se grijea cu înţelepciunea dată de starea de rugăciune, să aşeze lucrurile din timp, astfel ca nici obştea sa, nici ceilalţi care-l cunosc şi-l iubesc să nu considere acesta ca un lucru nefiresc, ci dimpotrivă o voire la vreme potrivită. Obştea este primul elector, fiind cea mai îndreptăţită prin cunoaşterea celui pe care-l aleg conducător, iar acceptarea de către episcopul locului vine doar să întărească această alegere, nicicum nu poate fi canonică o impunere de stareţ. Şi-apoi, în istoria monahismului există exemple de stareţi care şi-au împlinit misiunea de păstorire desăvîrşită, chiar fiind plini de neputinţe trupeşti!”

# „Am fost martorul evenimentelor. Nu sunt deformări în cele prezentate. Mai trist este că ungerea noului stareţ s-a făcut, se pare, în intervalul de timp cît înalţii de la Iaşi aşteptau mascaţii pentru a fi protejaţi la plecare. Opinia mea este că se ştia la nivel înalt că înlocuirea părintelui Iustin va genera nemulţumiri în rîndul credincioşilor şi, cu toate astea, s-a forţat numirea altui stareţ fără a prezenta argumente credibile pentru populaţie. Momentul ales pentru înlocuirea stareţului arată că au primat interesele administrative riscîndu-se cu bună ştiinţă pata ce se va arunca peste credinţa ortodoxă şi organizareamonahală în Postul Paştelui”.

#Sînt profesor de religie la Colegiul Naţional Elena Cuza din Craiova şi mă adresez în calitate de ucenic (nevrednic) al părintelui Iustin care, după cît ştiţi, trece prin momente deosebit de grele. Eu îl

cunosc pe părintele de peste 10 ani şi încă mă spovedesc la sfinţia sa. Nu am stofă de apărător al unui sfînt, dar consider că este de datoria mea să lupt pentru adevăr. Aş dori ca şi dumneavoastră să mă sprijiniţi în acest demers. (…) Eu însumi am luat parte la mişcarea de revoltă, despre care s-a scris în Monitorul de Neamţ . Lumea este confuză, crezînd că părintele este cel care a înaintat «demisia», lucru fals, însă părintele nu poate să nu «asculte» de mitropolitul Daniel şi să dea o pildă de neascultare. (…) Vă daţi seama? Parcă îi văd pe cei de la mitropolie cum s-au ascuns de frica oamenilor în chilia părintelui şi cum îl sileau cu vorbe dure pe părintele să iasă afară în ploaie (a plouat puţin cu grindină) să potolească mulţimea, în timp ce ei stăteau ca laşii”.

# „Zguduitor articolul dvs. E trist că în Postul Mare se întîmplă aşa ceva. Dar totul e cu îngăduinţa Domnului… Părintele Iustin este şi va rămîne în sufletele noastre ca un mare duhovnic român, indiferent de cei care găsesc motiv că e… prea bătrîn… Le va veni şi lor rîndul să îmbătrînească … dacă nu sînt, deja, peste 50 ani… Dar la bătrîneţea înţelepciunii Părintelui Iustin nu vor putea ajunge… Să ne rugăm Domnului pentru unire şi iertare… Important e că dvs. şi credincioşii au dovedit unire în faţa celor care l-au dat jos pe părintele… şi mai mult decît atît, iubirea nepreţuită cu care e înconjurat marele nostru duhovnic, părintele Iustin”.

__________________________________________
Intre multele proteste si adeziuni la contestatie , am primit si doua mesaje care proiecteaza intr-o lumina complexa izgonirea „staretului de pe Ceahlau”, par.Justin Parvu.Le publicam aici fara nici un alt comentariu,atata vreme cat semnificatiile sunt evidente:

# „Cred ca a inceput inlaturarea marilor duhovnici, a celor statorniciti in dreapta credinta. Am aflat cu amaraciune ca urmeaza sa fie schimbat staretul Manastirii Popauti (Botosani). Aici, pentru ca nu se poate invoca varsta inaintata (fiind inca tanar), nici alte motive, va fi ‘promovat’ exarh de Iasi.’Bateti pastorul si turma se va risipi.’

# Va felicit pentru atitudinea demna si verticala care o aveti fata de cele ce se intampla in Biserica noastra. Sunt foarte multe lucruri de spus care se intampla aici in Moldova la Mitropolia Moldovei si Bucovinei, dar nimeni nu are curajul sa ia atitudine. Sunteti primul care il infruntati pe IPS Daniel. Felicitari.!!!!!!!Situatii similare cu cele de la Petru Voda sunt si la alte manastiri ai biserici, dar la Petru Voda este vorba de o suprafata de padure de 70 de hectare pe care Mitropolitul vrea sa puna mana pe ea.Par.Justin nu a fost de acord.Practic,insa,in acest moment nu mai exista nici o suprafata de padure la manastiri si la parohii care sa fie administrata de obste sau de paroh;totul este administrat de Mitropolie care aproba cum doresc functionarii exploatarea proprietatilor care nu ii apartin.”Ocolul silvic privat”al Mitropoliei a devenit o mare afacere si o mare sursa de castig.

_____________________
Un cuvant de la Alexandru Nemoianu,privitor la izgonirea Par.Justin „Nu mai are importanta,in vesnicie,daca Parintele Iustin este sau nu scos din Staretie .Ce era de spus a spus. Este una dintre cele mai limpezi dovezi ca, in adevar, „nu suntem singuri”. Iar dincolo de asta este Voia lui Dumnezeu”

_________________________________
EPILOG
CAMPANII PENTRU MARILE SIMBOLURI

ASOCIATIA ROMANA PENTRU PATRIMONIU a initiat,in Saptamana Mare, pregatirea documentatiei pentru unul din gesturile cel mai puternic incarcate de simbol national: INFIINTAREA EPISCOPIEI DE CEAHLAU.Imediat ce s-a comunicat aceasta noua initiativa a organizatiei, am primit catava comentarii de adeziune si sprijin, pe care le publicam aici.In curand,ARP va da publicitatii documentele de sustinere si va deschide o lista publica de semnaturi dedicata acestei teme importante.

___________________________
Andrei Vartic: „O idee divina”

„Episcopia de Ceahlau” este o idee divina, ganditi o scrisoare argumentata catre PreaFericitul, lasati sa o semneze cat mai multa lume, si trimiteti-o cat mai urgent. Ceahlaul este Muntele nostru Sfant din stravechime, chiar din stravechimea primordiala, iar manastirea Bistrita, unde sunt cele mai vechi moaste ale sfintilor nostri, merita sa fie manastirea episcopala a Ceahlaului! IPS Bartolomeu Anania argumenta in CERURILE OLTULUI ca marea majoritate a bisericilor si manastirilor noastre sunt construite pe locuri sacre foarte vechi, de fapt sunt reconstruiri, cum spune si MESTERUL MANOLE, a unor vechi zidiri. In acest sens CEAHLAUL este cea mai fundamentala legatura a noastra cu Dumnezeu, este si dialogul cu EL, si calea prin care noi ne apropiem de EL si El se apropie de noi, indumnezeindu-ne! O idee fericita pe care trebuie s-o realizam cat mai curand. Dumnezeu sa va aiba in paza! Hristos a Inviat!

ANDREI VARTIC, Chisinau
e-mail:avartic@mail.md

*

Alexandru Nemoianu: „Biserica este un trup milenar si sfant”

„Scrisoarea Domnului Vartic este tulburatoare. In tot ce spune este strict adevar si este un fapt ca Manastirile Romanesti ,toate ,sunt asezate pe locuri sfinte stravechi.(Imi aduc aminte ,ca tanar student arheolog,cat de uluit am fost cand am vazut ca Schitul rupestru de la Cetateni Arges era asezat direct peste stratul dacic, in continuare.(Bun inteles „explicatia” a fost ca era o „coincidenta” si ca o pauza de cateva sute de ani,de fapt un mileniu si ceva, „trebuie ca a avut loc”.Repet nu era nici o dovada in acest sens dar ,bun inteles, pentru ideologia preconceptiei nu trebuie dovezi.Doar „dacomanii” trebuie sa dovedeasca negativul si nici atunci…) Singura rezerva ce o am este in ce priveste „revolutionarea” asezarilor si randuielilor bisericesti.Biserica este un trup milenar si sfant si va supravietui actualelor aberatii.
ALEXANDRU NEMOIANU, SUA